BIZARRE BAT OUT OF HELL IMPONEERT

09-03-2019

Afgelopen donderdag ging Jonathan Vroege op bezoek bij Robin Reitsma. Laatstgenoemde speelt hierin de hoofdrol Strat. Zowel Robin als Jonathan wonnen in het verleden de Pia Douwes Special Talent Award. 

Dat beide heren een speciaal talent hebben blijkt uit het feit dat ze allebei in hun eerste professionele productie al hoofdrollen mochten spelen. Jonathan is understudy van Simba in The Lion King en Robin was de understudy voor de rol van de soldaat van Oranje in de gelijknamige musical.  Tot eind vorig jaar, want Robin heeft de theaterhangaar verruild voor het Metronom Theater in Oberhausen, waar hij de jonge Strat speelt in Bat out of Hell. De musical, met de muziek van Meatloaf, is een interpretatie op het Peter Pan verhaal. Ook musicalster Willemijn Verkaik speelt een van de hoofdrollen. Het is opvallend dat van deze internationale cast de meeste acteurs uit Nederland komen. 

Nadat een tijdje geleden Robin op bezoek was geweest bij The Lion King om Jonathan als Simba te zien, was het vandaag de beurt aan Jonathan om naar Robin te komen kijken. Nog geen twee uur van Amsterdam vandaan, ligt het prachtige Stage Entertainment theater dat aan de binnenkant dezelfde sfeer uitademt als het Beatrix Theater en het Circustheater.  De voorstelling begint om 19:30 uur en duurt inclusief pauze zo’n drie uur. 

Sommige mensen doen oordopjes in omdat de muziek van Meatloaf niet bepaald ‘Easy Listening’ is. De muziek knalt in ieder geval inderdaad goed de zaal in. Sommige nummers worden gezongen door een microfoon aan een kabel en hoewel sommige flarden teksten in het Engels zijn, blijft ook in de liedteksten Duits de voertaal. 

De musical zit vol gekke bizarre scenes en de regisseur heeft zich duidelijk voorgenomen dat alles mag, als het maar leuk is. Willemijn Verkaik kan in deze show goed haar komische kant laten zien en Robin lijkt in de eerste akte als Strat enigszins te worstelen met zijn sexuele voorkeur. Wanneer na het zingen van de grote hit Paradise by the Dashboardlight de grote cadillac door de cast de orkestbak in wordt gereden, vraagt het publiek zich in de pauze toch af waar ze nou eigenlijk naar aan hebt kijken zijn.  Het antwoord komt in de tweede akte: het is een sprookje, dat op een zeer creatieve, speelse en ‘rockende’ manier verteld wordt. En dat accepteer je. Het is goed. Het decor, de videobeelden, de spelers en de muziek vervelen je geen seconde. Wanneer Willemijn de hoge noten in het nummer ‘It’s All Coming Back to me Now’ naar haar tegenspeler werpt, is de zaal weggeblazen. Ook Robin laat duidelijk horen dat hij de perfecte stem heeft voor dit repertoire.  Het is begrijpelijk dat deze acteurs geen 8 shows per week mogen spelen, aangezien er zo veel van hun stem gevraagd wordt. Een staande ovatie volgt dan ook in Oberhausen voor een avontuur dat je in geen andere musical op deze manier meemaakt. 

Of Jonathan zichzelf ook in deze show ziet staan weten we niet, maar we weten wel dat hij al stiekem bezig is met zijn Duits op te halen...

gezien: donderdag 7 maart, Metronom Theater Oberhausen

 

Terug naar het overzicht